Publicaties

Populaire publicaties

Veilige Stad als collectief doel’, Binnenlands bestuur, week 45 (2019) 26-28.

‘E-democracy als aansporing’, Binnenlands bestuur, 4 mei 2018.

‘Burgerschap en burgerzin: de herleving van een oud idee’, in De Hofvijver, nieuwsbrief Montesquieu-Instituut, 30 January 2017.

‘Opvoeders tegen wil en dank. Democratie en burgerschapsvorming in Nederland’, 14th September 2016 op http://www.versvak.nl/cultuur/opvoeders-tegen-wil-en-dank-democratie-en-burgerschapsvorming-in-nederland/

‘Kritische burgers als democratische uitdaging’: Bijdrage aan brochure Democratic Challenge op 5th October 2015 in Amersfoort.

‘De maakbare burger: het onderwijs als oplossingsmachine voor maatschappelijke problemen’, Christendemocratische Verkenningen,35 (2015) 4: 51-58.

‘Omstreden democratie. Burgerschapsvorming en de start van maatschappijleer’, Maatschappij & Politiek (2015) 5, 31.

‘Een interessante tijd’, Column in Transparant. Tijdschrift Vereniging voor Christen-historici 26 (2014) 2.

‘De christendemocratie tussen stemmingen, overleg en participatie’, review essay F. Hendriks, Democratie onder druk (2012) en T. van de Wijdeven, Doedemocratie (2012), Christendemocratische verkenningen (2013) 1: 164-168.

Educatief rollenspel

Demos. Wie is de beste burger (2017, with Stefan Schevelier).

Boeken

Civic education and contested democracy in the Netherlands. Towards a Pedagogical State, 1945-2020 (Palgrave Studies in Global Citizenship Education and Democracy, November 2020

Heer & meester. Vrijheid van onderwijs 1917-2017 (Lord and Master- Freedom of education 1917-2017) (Woerden 2017). (In opdracht van CNV Onderwijs, Verus en UnieNzv). full text

Van wie is de burger? Omstreden democratie in Nederland 1945-1985 (Dissertation Radboud University Nijmegen, Enschede 2014). full text

Bundels

M. van Faassen, J. Gijsenbergh, W. de Jong, I. Nijenhuis, R. Sluijter, Information and power in history. Towards a Global Approach (Routledge 2020).

https://doi.org/10.4324/9780429438738

Joris Gijsenbergh, Tim Houwen, Saskia Hollander & Wim de Jong (ed.), Creative Crises of Democracy (Peter Lang 2012).

https://doi.org/10.3726/978-3-0352-6140-0

Peer-reviewed

‘Controlling risks in the safe city. The rise of pre-emptive practices in law enforcement, public surveillance and mental health and addiction care (1970-2020)’, Urban Studies (2020), with Litska Strikwerda.

Cold War Social Science in Action. The Ford Foundation and Liberal Adult Education in the United States (1945-1960)’, Cold War History (2020), published online 20-11-2019.

https://doi.org/10.1080/14682745.2019.1673737

Mapping the Demos: The Scientisation of the Political, Electoral Research and Dutch Political Parties, c. 1900-1980’, Contemporary European History (2017) nr. 1, pp. 111-138, with Harm Kaal.

https://doi.org/10.1017/S0960777316000515

Een ‘photografie der natie’. De stemplicht en de politiek van electorale hervorming in Nederland en België, 1892-2014’, Belgisch Tijdschrift Nieuwste Geschiedenis 46(2016) pp. 11-36.

Bijdragen aan boeken

‘Insurrection in the schools. The Dutch Critical Teachers as part of a transnational solidarity movement (1969-1973)’, in K. Christiaens, C. Roemer, J. Nieuwenhuizen (eds.) International Solidarity in the Low Countries. New Perspectives and Themes (De Gruyter Oldenbourg 2020).

Electoral research, pollsters and the performative power of information about the ‘public’. The Netherlands and the transatlantic connection (1945-1990)’ (with Fons Meijer), in M. van Faassen, J. Gijsenbergh, W. de Jong, I. Nijenhuis, R. Sluijter (eds.), Information and power in history (Routledge 2020) pp. 69-84.

https://doi.org/10.4324/9780429438738

The Transfer of Parliamentary Ideals to Civil Society in the Netherlands in the 1970s’, in R. Aerts & H. te Velde (eds.), The Ideal of Parliament in Europe since 1800 (Palgrave Studies in Political History 2019), pp. 219-238.

https://doi.org/10.1007/978-3-030-27705-5_12

‘Humanizing Capitalism: The Educational Mission of the Ford Foundation in West Germany and the United States (1945–1960)’, in S. Berger/A. Przyrembel (eds.) Moralizing Capitalism (Palgrave Studies in the History of Social Movements 2019) pp. 135-158.

https://doi.org/10.1007/978-3-030-20565-2_6

‘Partizipationsunterlassung, Antipolitik und Apathie als repertoires of democracy: die Niederlande im europäischen Kontext (1945-1990)’, in: Th. Jung (ed.), Zwischen Handeln und Nicht-Handeln. Unterlassungspraktiken in der europäischen Moderne (Frankfurt/New York: Campus 2019) pp. 64-100.

Fit to fight, not to vote? De curieuze geschiedenis van de kiesgerechtigde leeftijd in Nederland in internationaal perspectief, 1848-2017’, Leidschrift 32 (2017) 3: 39-54.

‘Het is zo’n leuke vent. Mondige jongeren en de eerste scholierenverkiezingen’, in H. Reiding (red.), Nieuwe kiezers nieuwe kansen. Honderd jaar algemeen kiesrecht (Nijmegen 2017) pp. 47-51.

‘Hard werken of armoede lijden. De mislukte tentoonstelling Mijlpaal 1950 in Sonsbeek Arnhem’, Bijdragen en Mededelingen Gelre (2014) p. 199-217.

‘Schaapskooi en visnet. De gereformeerde jeugdbeweging in de jaren vijftig’ (1945-1960), in G. Harinck en P. van Trigt, (ed.), ‘In de vergifkast’? Protestantse organisaties tussen kerk en wereld (Zoetermeer: Boekencentrum 2013) p. 29-44.

‘Political Education and the Recurring Crisis of Democracy in the Netherlands (1945-2010)’, in: Wim de Jong, Joris Gijsenbergh, Tim Houwen & Saskia Hollander (ed.), Creative Crises of Democracy (Peter Lang 2012) p. 111-132.

‘Het werkcomité voor opvoeding tot democratie. Tussen individu en staatsburger’, Ex Tempore/ Verleden Tijdschrift 28 (2009) afl. 1, p. 27-44.

‘Demokratie, Machbarkeit und die politische Kultur der Niederlande in den Siebziger Jahren’, Forschungsberichte aus dem Duitsland Instituut Amsterdam (2008) p. 43-53.

Recensies

Several reviews for Tijdschrift voor Geschiedenis, Low Countries Historical Review, Ex Tempore, Bijdragen en Mededelingen Gelre, Radix, Krisis, Wapenveld, H-Socialisms